Drie keer is scheepsrecht!

Terugblik: Maankwartier-communicatie onder de loep

Twee keer eerder….

…in 2020 en 2021, moesten we door coronaregels een bijeenkomst over het Maankwartier Heerlen annuleren. Maar drie keer is scheepsrecht!

De bijeenkomst startte met een buffet in het Royal Theater en aansluitend een wandeling door de getransformeerde stationsomgeving Maankwartier. De groep werd op sleeptouw genomen door bedenker en bouwmeester Michel Huisman. Tijdens de excursie was er ruime aandacht voor het ontwerp en de vele verrassende bouwdetails. De passie van Michel werkte aanstekelijk op veel CNL leden. En daarmee was de eerste stap naar het thema van de bijeenkomst gelegd: de communicatie over het Maankwartier.

In de grote zaal van de Royal sprak Frans van Neer met enkele hoofdrolspelers in de Maankwartier-communicatie: Katja Huijsmans (communicatieadviseur), Peter van Zutphen (wethouder) en Michel Huisman. Welke communicatie uitdagingen waren er, hoe verbind je met communicatie de verschillende belangen van de projectpartners, hoe werkt dat met iemand als Michel Huisman en wat was en is de communicatiekoers van de gemeente? Katja vertelde over haar persoonlijke ervaringen. Daarmee gaf zij een inkijk in hoe zij als communicatieadviseur van zo’n groot project, dat voor zoveel reuring en meningen zorgt, in positie blijft en ontwikkelt. Ook vertelde Katja hoe bij de start haar opdracht was om boegbeeld Michel Huisman in toom te houden. Gelukkig lukte dat niet en wilde ze dat zelf al snel niet meer. Michel Huisman, kwetsbaar en krachtig tegelijk, was belangrijk voor de Maankwartier-communicatie.

Het project kent jarenlang voor- en tegenstanders en dat haalde vaak het nieuws. Daarbij werd vaak hard op de man gespeeld. Michel vertelde hoe hij hiermee omging, wat dat met hem deed en hoe zijn relatie was en is met communicatie(adviseurs). Peter van Zutphen belichtte de strategische communicatieaanpak van de gemeente. Daarbij voerde de boventoon het geloof in het plan en het positieve effect van de nieuwe stationsomgeving op de lange termijn voor stad/omgeving en inwoners.

Het was een boeiend gesprek. Dat kwam ook doordat de gesprekspartners op persoonlijke wijze ingingen op de vragen en vertelden hoe zij in de communicatie van het project zaten. In de manier van hoe zij met elkaar spraken was ook de verbinding met elkaar en met Heerlen goed zichtbaar. Opvallend in de bijdrage van Michel was zijn humor en zijn uitgesproken mening over communicatie. Een stelling die bij veel bezoekers bleef hangen was: ‘communicatie moet ontvangers in het hart raken en dat kan alleen als de boodschap integer is’. Het gesprek werd ondersteund door korte filmfragmenten uit de VPRO documentaire ‘Een hart voor Heerlen’ van Aart Zeeman. Het is echt de moeite waard om deze documentaire uit 2017 nog eens terug te kijken en de inhoud is zeker nog actueel.

Bekijk ook 2Doc: Een hart voor Heerlen!

Hierbij de link naar de documentaire.

 

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* indicates required