Invloed, beetje invloed, geen invloed
Ik vind het vak van communicatieadviseur soms heel interessant. Vooral als hij/zij betrokken is bij besluiten die vergaande consequenties kunnen hebben. Bijvoorbeeld in de politiek of in het bedrijfsleven. Ik vraag me dan altijd af: wat zou ik geadviseerd hebben als ik bij dat overleg zou hebben gezeten.
Die adviezen komen we vaak niet te weten, soms klapt iemand wel eens uit de school, zoals de spindoctor van Tony Blair ooit deed. We lezen vaak wel, of zien op televisie wat een politicus of ondernemer zegt, maar wat het aandeel is in die uitspraken van de communicatieman/vrouw in meestal onduidelijk.
Wat hoorde Marc Rutte van zijn adviseur inzake Ebru Emar? Wat kreeg Angela Merkel aangereikt toen de Turkse president vervolging eiste van een Duitse komiek die hem belachelijk had gemaakt op televisie? En omgekeerd: welk advies kreeg of negeerde Erdogan toen hij liet weten het niet te pikken dat zijn pikje belachelijk werd gemaakt?
Nog een voorbeeld: Was er een communicatieadviseur betrokken bij de fraude van Volkswagen die al jaren bij een deel van de top bekend was? Heeft hij geadviseerd het stil te houden? Of juist te openbaren? Pleitte hij voor transparantie of de doofpot?
Is de Volkswagenman opgestapt toen hij pleitte voor openheid van zaken maar geen gehoor kreeg,? Heeft hij consequenties getrokken en zijn biezen gepakt? Of bleef hij zitten omdat de schoorsteen nu eenmaal moet roken?
Ik zou het graag weten, ik wil graag zijn overwegingen lezen of horen, zonder te oordelen, te veroordelen.
Kortgeleden is op het hoofdkantoor van Blokker besloten de winkels van een nieuw uiterlijk te voorzien, ongetwijfeld in een poging te redden wat er te redden valt van deze winkelketen die in zijn voortbestaan wordt bedreigd. Wat was het advies van de afdeling communicatie? Houdt de vertrouwde blokletter als logo op te bestaan of was het advies: als we echt willen veranderen dan moeten die oranje blokken beton waarin de naam is gebeiteld, worden vervangen door een sierlijkere letter?
Ik weet het niet, maar wil het wel graag weten. Ik denk wij allemaal. Misschien moeten we als CNL weer een nieuw symposium organiseren en deze communicatieadviseurs hun verhaal laten doen. Over invloed, een beetje invloed, of geen invloed, over eigenwijze politieke leiders en bestuurders die het beter denken te weten of die precies uitvoeren wat de afdeling communicatie had bedacht. Na afloop van dat symposium kunnen we dan misschien concluderen dat we allemaal ons stinkende best doen, maar tegelijk onderdeel zijn van het ‘systeem’ dat graag een advies wil, dat hem past. Want wie zit er te wachten op een tegendraads advies met de kans dat ie zijn baantje kwijt raakt?
George Vogelaar