De verleiding van fake news
Herken jij het? Wat doe je ermee? Maak je het? We verdiepen ons een avond lang in nepnieuws, fake news, alternative facts, desinformatie, framing en manipulatie. We gaan uiteraard verder dan de hype en de hijgerigheid rond fake news, waarbij sociale media een belangrijke rol spelen. Want wat is onze rol als communicatieprofessionals in het maken, verspreiden, voorkomen en ontkrachten van fake news?
De flow van je opdrachtgevers, collega’s, de politiek, de behoefte aan succes… Het zijn omstandigheden die ertoe kunnen bijdragen dat je meegaat in een richting die uiteindelijk leidt tot een framing die anderen ervaren als fake, onbetrouwbaar, onwaar. Volgens de eerste spreker, de bekende journalist Johan van de Beek, ligt nepnieuws op de loer als communicatieafdelingen zonder tussenkomst van de pers informatie verspreiden. De tweede spreker staat op het standpunt dat iedereen in staat moet zijn om nepnieuws te herkennen. Het kan immers destabiliserend werken doordat het een sluimerend vuurtje aanwakkert. Met dat doel werkt Raoul Boers aan het project ‘Koppensnellers’. Hij ontwikkelt een game waarin jongeren het verschil tussen echt nieuws en nepnieuws leren onderscheiden. Daarnaast onderzoekt hij welke mogelijkheden blockchain biedt om informatie te beoordelen op waarachtigheid engebruik van bronnen. Dat zal vrijwel zeker consequenties hebben voor ons vak!
Spreker Johan van de Beek
Johan van de Beek is onderzoeksjournalist en columnist bij Dagblad De Limburger. Ook is hij panellid bij Avondgasten op L1. Vorig jaar was hij bij ons CNL-café te gast toen hij met co-auteur Claire van Dyck kwam praten over hun boek ‘Sultan en de lokroep van de jihad’ (2017). Hij is co-auteur van de boeken Het Onbehagen: een zoektocht naar de Limburgse ziel (2012). In 2013 schreef hij ‘Tot hier en niet verder’, een analyse van agressie en geweld tegen mensen met een publieke taak. Zijn aandachtsvelden zijn (Limburgse) identiteit, populisme, de invloed van sociale media op menselijk gedrag, radicalisering onder moslimjongeren en jihadisme.
Spreker Raoul Boers
Raoul Boers is docent digital research methods bij Zuyd Hogeschool en projectleider bij Media Valley. Als gastdocent media strategy is hij werkzaam aan de Hochshule der Medien Stuttgart. Zijn interessegebieden zijn datavisualisatie en visuele communicatie, data-driven strategievorming, ethische kwesties gerelateerd aan de toepassing van big data en sociale beïnvloeding via online media. Vóór zijn carrière in onderwijs en onderzoek was Raoul meer dan tien jaar werkzaam als digitale professional o.a. voor Philips Consumer Electronics en Amnesty International Nederland. Begrippen die zeker zullen passeren: een filter voor ‘baiting’, nimble engagement als basis voor communicatie en mogelijke oplossingen tegen fake niews in de vorm van triageschema’s.
Innoverende locatie
We zijn te gast bij Media Valley in Sittard! Media Valley biedt kennis, capaciteit en expertise voor de ontwikkeling van nieuwe, innovatieve concepten op het gebied van media en informatie ten bate van slim burgerschap in Limburg.
Meer weten?!
Een grote hoeveelheid achtergrondinformatie vind je hier.
En wil je zelf ervaren hoe het werkt? Breng dan wat tijd door in deze game-omgeving.