Kijk wat er gebeurt!

De rol van marketing/communicatie in tijden zonder houvast

tekst: Karin Dormans
Kijk even vijf jaar achterom… nauwelijks podcasts, Whatsapp berichten stuurde je als tekst, Facebook was essentieel om erbij te horen. Kijk ook even vijf jaar vooruit… De ontwikkelingen gaan hard, zo hard dat er nauwelijks houvast is. Of, zoals Jan Rotmans het zegt: ‘We leven niet in een tijdperk van verandering maar in een verandering van tijdperk.’ Gert Koot gaf ons tijdens de november-bijeenkomst een flinke zet richting het nieuwe tijdperk. Als docent, adviseur, mede-auteur van ‘Marketingcommunicatie in 14 stappen’ en duider gaf hij ons een opdracht mee: ‘Kijk niet naar de middelen, maar kijk  wat daarachter  gebeurt en wat het effect is op je organisatie. Het is onze rol om houvast te bieden temidden van alle (technologische) ontwikkelingen.’
De wereld zit al vol digital natives: generatie Z (vanaf eind jaren 90) en generatie Alfa (2013-2016) zien geen onderscheid tussen de online en offline wereld. Zij leven in een wereld waarin altijd en overal toegang is tot materialen, devices en informatie. Alles kan en als het nog niet kan, maak je het! Instant! En wat betreft je mening en keuzes ben je afhankelijk van influencers. De smartphone staat centraal in hun leven. Massamediaal denken is voor hen vreemd.
Data zijn hot én old school!
Data lijken houvast te bieden, ze zijn lekker rationeel en zijn volop beschikbaar. Cijfers geven inderdaad inzicht in gedrag. Maar het effect ervan is bijzonder: cijfers worden een waarheid en daardoor gaan we erop sturen. ‘Als we maar x clicks hebben, zitten we goed’. De drang om te sturen via data past bij de rationele tijd waarin we nu leven. Dat betekent: wij marcom professionals zijn niet meer nodig, want daar zijn systemen voor. Zodat de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon komt, zie de pushberichten. Verhalen, associaties en alles wat ons creatieve rechterbrein voortbrengt, passen daar niet bij. De beweging naar rationaliteit is nog maar net begonnen, al is die benadering volgens Gert Koot toch ook old school! Het blijft gaan om het verhaal en de context.
Vertrouwen is consistentie plus tijd
De echte vraag is en blijft of we leven in de hoofden van onze afnemers. Of misschien nog sterker: hoe zorg je zo snel mogelijk dat jij degene bent die instant het probleem / de vraag van je klant oplost? Dat betekent voor organisaties dat de vertrouwensband met elke klant opgebouwd moet worden. Dat vraagt tijd en consistentie. In dit traject gaat de ooit passieve ontvanger meer en meer zender worden. Jouw organisatie is de nieuwe ontvanger. Technische middelen gaan dit ondersteunen: robotisering, artificial intelligence, the internet of things en voice interface. Met name voice interface wordt dé ontwikkeling van de komende jaren. Met de smart speaker wordt de huidige route van bedenken – spreken – typen – lezen flink korter. Bedenken – praten – luisteren verandert relaties tussen mensen maar ook tussen mens en apparaat. Je krijgt een relatie met de apparaten waar je tegen praat, vergelijk het met de robots die nu al in verzorgingshuizen worden ingezet en kijk de film HER.
Sonic branding
Bedrijven die hiermee aan de slag gaan, hebben een flinke klus te klaren. Iedereen stelt zijn vraag mondeling anders: andere woorden, andere toon. En toch zul je snel moeten reageren, én met een gesproken verhaal dat aansluit bij de vraag. Dat maakt marcom professionals tot scenario-schrijvers! Sonic branding zal de komende jaren minstens even belangrijk worden als visual branding. Elke organisatie krijgt een eigen stem, die zó moet zijn dat anderen weten dat ze jou kunnen vertrouwen. Het advies van Gert: ‘Snap het en oefen ermee! Want alleen dan kun je meepraten.’

Meer weten? Volg Gert Koot (als je op de hoogte wil blijven: vul je mailadres in op de follow button rechtsonder)

Lees- en kijktips:

Jeroen Smit: Het grote gevecht
Rutger Bregman: De meeste mensen deugen
science fiction: Douglas Adams en William Gibson
En de tips van Gert:

Iain McGilchrist: “The Master and His Emissary: The Divided Brain and the Making of the Western World”. https://www.amazon.co.uk/Master-His-Emissary-Divided-Western/dp/0300245920/

Op basis van dit boek is er in 2018 een documentaire gemaakt die inmiddels (tegen betaling) online kan worden bekeken. https://vimeo.com/ondemand/thedividedbrain

En juist over dat specifieke onderwerp is nu ook een boek verschenen met de titel “Lemon”. Wil je eerst even iets horen van de auteur dan kan je beginnen met het luisteren naar deze podcast. Wil je even wat meer de inhoud induiken dan vind je hier de presentatie van Orlando Wood.

Zomergasten. Marleen Stikker: https://youtu.be/JOLZyAhw_GE

Speedfactory adidas: https://www.youtube.com/watch?v=kyum6GZp3r4

Google Lens: https://youtu.be/Om2ahOYuiSg Google Lens Urmila’s Story: https://youtu.be/ePwKgKp69GE

HER: https://www.youtube.com/watch?v=WzV6mXIOVl4

Amazon Echo: https://www.youtube.com/watch?v=zmhcPKKt7gw

Echo Dot: https://www.youtube.com/watch?v=80Z7zUpB-ig

Google Home Hub: https://youtu.be/LxuHbgz1UtI

Google Duplex: https://youtu.be/-qCanuYrR0g

Google Assistent KLM: https://www.youtube.com/watch?v=dshqRotorvM

Appie en Google: https://youtu.be/DHGdMTIh__4

Levi’s Jacquard: https://youtu.be/xwuSGTGYdO0

BMW: https://youtu.be/NP-ZzuKAD8k

Gemeente Tilburg: https://youtu.be/0v71OZZQQRc

Voice for Loneliness: https://youtu.be/Mbs9VJr9Lsk

JFK Files Microsoft: https://www.youtube.com/watch?v=XRI0DnjAgmo

Mastercard. Sonic Branding: https://youtu.be/Wbh8btP5Tfg

BBC Academy: http://www.bbc.co.uk/academy/

BBC Academy The Inspection Chamber: http://www.bbc.co.uk/taster/projects/inspection-chamber

BBC Inspection chamber: https://www.youtube.com/watch?v=EGcZoeAwbWs

Bol.com en Sinterklaas: https://youtu.be/yfqooR4dZZw

The Inside Project:: https://youtu.be/IZUBbMkOC2Q

 

De rol van marketing/communicatie in tijden zonder houvast

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* indicates required